Bölcsességfog

Kellenek-e a bölcsességfogak?

Nagyon sok orvos véleménye az, hogy a bölcsességfogak csak gondot okoznak, az eltávolításuk javallt előretörésük előtt. Tény, hogy számtalan probléma okozói lehetnek a bölcsességfogak, azonban ha egészségesek, mint teljes értékű fogak funkcionálhatnak. Amerikában nem ez a véleménye az orvosoknak, ott ugyanis a szakma nagyobbik hányada vallja a bölcsességfogak eltávolításának fontosságát.

Milyen problémák adódhatnak a bölcsességfogakkal?
A legtöbb probléma a fog előtörésekor adódik a legtöbb probléma, ami rendszerint kisebb, nagyobb fájdalommal jár. Súlyos esetek is kialakulhatnak, mint például gyulladás alakulhat ki, valamint szájnyitási nehézséggel is járhat. Ebben az esetben azonnal érdemes fogorvoshoz fordulni. Néhány szerencsésebb esetben megoldás lehet a bölcsességfog felszabadítása, de leggyakrabban szükségessé válhat a fog eltávolítása is. Amíg a fog teljesen elő nem tör, ez a probléma többször is előfordulhat. A legnagyobb gond az, hogy helyhiány miatt az áttörő fog az egész fogsort a középvonal felé tolhatja, ezáltal a fogazat torlódik. Ennek következtében számtalan probléma léphet fel, mint például az, hogy a részben áttört bölcsességfog körül a fog és az íny között tasak alakulhat ki, melyben gyulladást előidéző baktériumok telepedhetnek meg. A bölcsességfogak az állcsontban fekszenek, ezért nem is tudnak kinőni, az állcsontban maradnak.

A bölcsességfog eltávolítása mellett érdemes dönteni:

- ha az előbb említett panaszok valamelyike többször ismétlődik
- ha a fog nekifekszik az előtte álló hetes fognak, és ezért nyomja az egész fogsort
- ha tasakképződés tapasztalható
- ha körülötte az íny folyamatosan gyulladt
- fogszabályozó kezelés előtt, ha a torlódást a bölcsességfog idézte elő
- ha soron kívül áll, és irritálja az arc nyálkahártyáját
- ha nincs elég hely az állcsontokban az előtöréséhez

Mi a teendő a bölcsességfoggal?

A bölcsességfog sok probléma okozója lehet, de ha rendben kinőtt, és semmiféle gondot nem okoz, akkor teendő az esetlegesen szükséges konzerváló fogászati kezelésen kívül - nincs.
Mik lehetnek a problémák?

A helyhiány miatt előtörni képtelen bölcsességfog -ha áttörési tendeciája megmaradt- az egész fogsor középvonal felé való elmozdulását képes előidézni. Ennek következtében a fogazat torlódik, amely nemcsak esztétikai hátránnyal jár, hanem ezen kívül számos egyéb gondot okozhat. A legveszélyesebb gond az, hogy az áttörésben visszamaradt, a csontban elhelyezkedő bölcsességfog ezen kívül az őt körülvevő ún. fogzacskó révén állcsontcysta képződését is előidézheti.
Bölcsességfog_
A részben áttört bölcsességfog továbbá igen súlyos gyulladásos jelenségek előidézője lehet, mert a fog és az íny között kialakult tasakban megtelepedett ételmaradék a gyulladást előidéző baktériumok táptalajaként szerepel. Az ilyen tasakok természetesen rontják a szájhigiénét is, és a kellemetlen szájszag egyik forrása is ez lehet. Fogszabályozó kezelések előtt -amelyekre sokszor éppen a torlódást előidéző bölcsességfog miatt van szükség- mindenképpen indokolt ezek eltávolítása. A torlódást az eltávolítás önállóan nem oldja meg, de a folyamatot megállítja. Ilyenkor a kezelést fogszabályozással kell folytatni.

Fájdalmas?

Az át nem tört bölcsességfog eltávolítása csak műtéttel lehetséges. Megnyugtató azonban az, hogy helyi érzéstelenítésben azonban minden fájdalom és kellemetlenség nélkül végezhető, de tudni kell, hogy általában szükség van bizonyos mennyiségű csont eltávolítására (elfúrására), ezért a műtét után duzzadtság és részleges szájzár keletkezhet. A műtétet követően javallt egy-két nap pihenés.